Μαρία Κάλλας: η μεγαλύτερη σοπράνο που έζησε ποτέ…

Το 2023 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, της μεγαλύτερης σοπράνο στην ιστορία της παγκόσμιας μουσικής. Με αφορμή το γεγονός αυτό η “Αυτενεργοτυπία” και ο μαθητής Σπύρος Φράγκος από τη Γ΄ Γυμνασίου, λάτρης της κλασικής μουσικής, παρουσιάζει ένα πλούσιο αφιέρωμα στη ζωή και το έργο της μεγάλης Ελληνίδας ερμηνεύτριας.

Κεφάλαιο 1 : Τα πρώτα χρόνια της Κάλλας 

Η  Μαρία Κάλλας γεννήθηκε από Έλληνες γονείς στη Νέα Υόρκη στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 και στην ηλικία των δεκατριών ετών μετακόμισε στην Αθήνα με τη μητέρα της. Η Αθήνα ήταν η πόλη στην οποία η Μαρία έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην όπερα. Eκεί σπούδασε μαζί με τη διάσημη σοπράνο Εlvira de Hidalgo και κατά τη διάρκεια του πολέμου ερμήνευσε ρόλους όπως η Τόσκα και η Λεονώρα στο Fidelio του Μπετόβεν. Επιστρέφοντας στην Αμερική το 1945, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Μαρία ανακαλύφθηκε από τον διάσημο τενόρο Τζιοβάνι Ζενατέλο. Το 1947 ήταν η χρονιά που έκανε το ντεμπούτο της στην Ιταλία, στην αμφιθεατρική αρένα της Βερόνα, πρωταγωνιστώντας στη διάσημη όπερα La Gioconda του Ποντσελίνι.

 Κεφάλαιο 2: η μεταμόρφωση 

Μετά το ντεμπούτο της το 1957 η Κάλλας εγκαταστάθηκε στην Ιταλία, παντρεύτηκε έναν πλούσιο επιχειρηματία και  απέκτησε φήμη ερμηνεύοντας δυναμικές ηρωίδες. Το 1949 απέσπασε διθυραμβικά σχόλια με την υπέροχη ερμηνεία της στο “I puritani” του Bellini. Αυτή η ερμηνεία εκτόξευσε την καριέρα της και το 1950 έκανε το ντεμπούτο της στην διάσημη όπερα Σκάλα του Μιλάνου. Ερμήνευσε πρώτα τη Βιολέτα στην Tραβιάτα το 1951 και την ακόλουθη χρονιά ξεκίνησε μία φυσική μεταμόρφωση για αυτήν: 18 μήνες αργότερα ήταν αρκετά πιο αδύνατη και πιο κομψή τόσο στη σκηνή όσο την προσωπική της ζωή.

  Κεφαλαιο 3: primadonna  

Όπως προαναφέρθηκε ,το 1950 η Μαρία έκανε την εμφάνισή της στη διασημότερη όπερα της Ιταλίας στη Σκάλα του Μιλάνου και έγινε εκεί η βάση για την διεθνή της καριέρα . Ως πριμαντόνα άνοιξε τη σεζόν της Σκάλας  περισσότερο από έξι φορές και απέσπασε θριαμβευτικές κριτικές σε παραγωγές του Luke Eno Visconti. Το 1957 η Άννα Μπολέυν του Ντονιτσέτι ήταν η καλύτερη στιγμή της και πέντε χρόνια αργότερα εμφανίστηκε στο θέατρο για τελευταία φορά. Η Κάλλας επίσης έκανε πάρα πολλές σημαντικές ηχογραφήσεις στη Σκάλα. Ίσως η καλύτερη της εμφάνιση ήταν η Τόσκα  με διευθυντή ορχήστρας τον Victor de Saboteur, που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους όλων των εποχών. 

Κεφάλαιο 4: ηχογραφώντας έναν θρύλο  

Ο θρύλος της Κάλλας γεννήθηκε στο θέατρο αλλά ζει ακόμα στις καρδιές μας μέσα από τις εξαιρετικές ηχογραφήσεις της. Δεκάδες χρόνια μετά την τελευταία της live εμφάνιση η φωνή της εξακολουθεί να συγκλονίζει εκατομμύρια ακροατές. Η Κάλλας ηχογράφησε σχεδόν όλους τους σημαντικότερους ρόλους της καθώς και άλλους που δεν είχε ποτέ παίξει πάνω στη σκηνή όπως η Κάρμεν του Bizet. H δισκογραφία της περιλαμβάνει συλλογές από άριες και εξαιρετικές live εμφανίσεις. Χρησιμοποιώντας τα λόγια της της ίδιας της Μαρίας: «ό,τι έχω να πω είναι στη μουσική μου και είναι όλα στους δίσκους μου».

 Κεφάλαιο 5: τα χρόνια της δόξας 

Οι Ιταλοί θαυμαστές της Μαρίας Κάλλας της έδωσαν το όνομα «la divina» εφόσον η σοπράνο πραγματικά ήταν σαν θεά στις όπερες των πόλεων του Λονδίνου αλλά και της Βιέννης, του Σικάγο, του Βερολίνου αλλά και της γενέτειράς της, της Νέας Υόρκης. Τα μέσα την βρήκαν συναρπαστική  και πολλές φορές ο τρόπος με τον οποίο την περιέγραφαν ήταν πολύ σημαντικός για την εικόνα της. Το 1958 έκανε το ντεμπούτο της στην όπερα του Παρισιού. 

 

Κεφάλαιο 6: η Κάλλας και η αγάπη  

Στη  δημόσια αρένα η Μαρία Κάλλας δεν ήταν απλά εξαιρετική καλλιτέχνιδα αλλά και μία πολύ ενδιαφέρουσα γυναίκα. Το 1959 συνέβη μία τεράστια αλλαγή στην προσωπική της ζωή καθώς αυτή και ο επιχειρηματίας σύζυγός της προσκλήθηκαν σε μία κρουαζιέρα στο πολυτελές γιοτ του Αριστοτέλη Ωνάση. Η χημεία ανάμεσα στην Κάλλας και τον Ωνάση, που ήταν παντρεμένος,  ήταν πάρα πολύ έντονη. Μόλις μερικές εβδομάδες μετά την κρουαζιέρα η Κάλλας άφησε τον άντρα της. Η συχνά δύσκολη σχέση της Κάλλας με τον Ωνάση διήρκησε μέχρι το 1968, όταν αυτός διέψευσε τα όνειρά της να γίνει γυναίκα του και να αποκτήσει τα παιδιά του και ξαφνικά παντρεύτηκε τη Ζακλίν Κένεντι, χήρα τού τότε Αμερικανού προέδρου. 

Κεφάλαιο 7 : η αυλαία πέφτει 

Κατά τη διάρκεια της σχέσης της με τον Ωνάση οι παραστάσεις της έγιναν όλο και περισσότερο ασυνήθιστες και η φωνή της όλο και πιο ευάλωτη καθώς έκανε την τελευταία της εμφάνιση ως Τόσκα στο Λονδίνο το 1965. Έχοντας εγκατασταθεί στο Παρίσι ουσιαστικά αποσύρθηκε, παρόλο που συζητούσε για πάρα πολλά πιθανά projects στις αρχές του 1970. Έδωσε πολλές συναυλίες σε όλο τον κόσμο μαζί με τον τενόρο Τζουζέπε ντι Στέφανο. Τα τελευταία χρόνια της Μαρίας Κάλλας ήταν μοναχικά και η υγεία της πάρα πολύ ευαίσθητη, ενώ το Σεπτέμβρη του 1977 ο κόσμος σοκαρίστηκε από τα νέα του θανάτου της από πιθανή  καρδιακή ανακοπή. Ήταν μόνο 53 ετών.  

Κεφάλαιο 8: αθάνατη 

 Η Μαρία Κάλλας παραμένει ακόμα ζωντανή στις καρδιές των ανθρώπων που αγαπούν την όπερα. Πολύ λίγοι καλλιτέχνες έχουν καταφέρει να της μοιάσουν και να μιμηθούν τον τρόπο με τον οποίο αιχμαλωτίζει την φαντασία και την καρδιά των ακροατών. Άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την όπερα και βοήθησε να δημιουργηθεί η ιστορία της φέρνοντας νέα ζωή στο είδος στις αρχές του 19ου αιώνα. Έδωσε έμπνευση στους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του είδους και συνεχίζει να δίνει έμπνευση στις νέες γενιές καλλιτεχνών συγκλονίζοντας το κοινό με το ταλέντο της.